חג המולד 2023 בנציגות יעקב הצדיק


למרות המלחמה המתמשכת עם חמאס ב-2023, הקהילות הקתוליות של נציגות יעקב הצדיק לא איבדו את רוח חג המולד. הם התפללו לשלום ושמחו בלידת המשיח. הנה כמה נקודות עיקריות מהאירועים החגיגיים שלהם.


קהילה דוברת רוסית בחיפה

למרות שבחיפה לא היו קישוטים ואירועים חגיגיים רגילים השנה, הקהילה הקתולית דוברת הרוסית עדיין חגגה את חג המולד בשמחה ותודה. הם התכנסו בכנסייה שלהם בכיכר פריז, שאותה קישטו בעצי חג המולד ואבוס כדי לכבד את הולדתו של ישוע, השנה הכל בצבעי דגל ישראל. הם התפללו לשלום ולהגנה על החיילים הישראלים שהיו בתפקיד בליל חג המולד. הם גם נהנו ממחזה נפלאה לחג המולד בביצועם של בני הקהילה, שהפגינו את כישרונותיהם ויצירתיותם. הילדים שיחקו את תפקידי המלאכים, בעוד מרים שרה מזמור מספר תהילים (שיר המעלות) לישוע התינוק, ויוסף ניגן בגיטרה. לאחר ההצגה, כולם חלקו כיבוד טעים ושרו יחד מזמורים ושירי החג.



קהילת באר שבע

השנה הקשר חגיגת חג המולד היה פחות משמח מהרגיל. כמו כל שנה הרבה חברי קהילה נסעו לחגוג עם משפחותיהם בצפון הארץ. הפעם היו גם פחות סטודנטים. בכל זאת הקפלה בבאר שבע התמלאה הן במאמינים נוצרים שאולי לא מגיעים לכנסייה באופן קבוע והן באורחים השייכים לקהילה המשיחית ויהודים. שפע מאכלים בשולחן של הכיבוד גילה עד כמה לאנשים חשוב להיות ולחגוג ביחד.


קהילת טבריה

כ-110 איש השתתפו במיסה של ערב חג המולד ב-24 בדצמבר בטבריה. הליטורגיה התחילה בתהלוכה והציגה שירים חגיגיים לכבוד הולדתו של ישוע, שהביא לנו ישועה וחיים חדשים באמצעות אהבתו. זוג צעיר מהקהילה ביצע סצנת מולד חיה במהלך הדרשה, והאב אנדראי הזמין את כולם להרהר במשמעות ובמתנה של חג המולד. החגיגה נמשכה באולם הקהילה, שם נהנינו מארוחת ערב בופה ושרנו שירי חג המולד בשפות שונות, וחלקנו את שמחת חג המולד באווירה ידידותית.


קהילת יפו

בערב חג המולד התאספו מספר רב של אנשיםלליטורגיה החגיגית.  לאחר סעודת האדון אכלנו ארוח רב ולאחר מכן הגיע ניקולאוס הקדוש והביא מתנות והרבה שמחה לכולם.  באותו לילה בכנסייה שלנוהיו עוד 5 ליטורגיות בשפות שונות.ביום חג המולד היינו רבים בסעודת האדון.  וכמו יום קודםהיה כיבוד חגיגי עם מתנות למי שעדיין לא קיבל.


קהילת ירושלים

ב-24 כ-95 אנשים מלאו את בית שמען וחנה לרגל חג מולד. בנוסף לחברי הקהילה (דוברי העברית ודוברי הרוסית) הצטרפו אלינו עשרות חברים יהודים, ביניהם הרבה תמר אלעד אפלבום ועוד שני רבנים. המיסה הייתה מאד יפה ומרגשת, ולאחר מכן כולם נכנסו למועדון יוסף הצדיק על מנת לשתות שוקו חם ולאכול את העוגיות של החג. ב-25 סעודת האדון נערכה בשעה 17:00 ולאחר מכן נפתח כיבוד די עשיר, גם הודות לקהילה הפרסביטריינית מדרום קוראה שמתפלל בשבתות בבית הקהילה, אשר הביאה הרבה אוכל קוראני. אחרי הכיבוד התכנסנו לכנסייה לשירת שירים מסורתיים של חג מולד בשפות שונות: עברית, אנגלית, צרפתית, רוסית, גרמנית, תגלוג וקוראנית. השנה החליטה הקהילה לוותר על קניית מתנות ולתרום כסף עבור הנזקקים של נציגות יעקב הצדיק. במקום המתנות כל המשתתפים קיבלו אריזת שוקולדים שחברות הוועד הכינו. השנה חג מולד הביא לנו מתנה מאד מיוחדת, במשך כל היום איתנו אחינועם ניני עם בעלה אשר היו אתנו מהבוקר עד אחרי המיסה. זאת הייתה הפתעה מאד משמחת.


קהילת חיפה

כבר במהלך זמן הציפייה קהילת חיפה התכוננה לחג המולד, באופן רוחני (תפילות השתחוויה, מחרוזת ועוד) ובאופן קהילתי (קטכיזם על החג, המסורות והמשמעות, הצבת עץ חג מולד), וכמובן שעד חג המולד ההתרגשות הלכה וגברה. ביום שבת בערב נערכה סעודת האדון שחותמת את זמן הציפייה בבשורת המלאך אל מרים הבתולה (לוקאס א', 26-38) שאותה הקריא רובן שהוסמך בתחילת החודש לדיאקון ומשרת בקהילה. האב איג'ינו דרש תחילה על דוד ונתן הנביא (שמואל ב', ז') והדגיש את נוכחות אלוהים בחייו של דוד ושלנו, ולאחר מכן התמקד על הבשורה ושם דגש על הבשורה הטובה שנאמרה למרים הבתולה, על התהייה ולבסוף האמונה החזקה שלה. בנוסף התייחס גם למשמעות החשובה של רגע הבשורה בזמני העבר ובמיוחד לאור הזמן הנוכחי שמלא בכעס, שנאה וחוסר תקווה לאחר אירועי השביעי באוקטובר. האב איג'ינו סיכם ועודד אותנו להיות מלאי תקווה כי אלוהים איתנו וקרוב מתמיד. ביום ראשון בשעות הערב הקהילה התאספה מחדש על מנת לחגוג את הליטורגיה של חג המולד, וכדי להרגיש ולראות את נס המולד מקרוב יותר, את הרגע הזה שבו ה' החליט להתערב בהיסטוריה. האב איג'ינו ורובן הכינו את הכנסייה לקראת סעודת האדון ולקראת הארוחה המשותפת בהמשך הערב. אליה הגיעו מהילדים המתכוננים להוחדהה הראשונה, וסטלה ואלישבע כפי שהן מכונות אצלנו "הדור המייסד" ואנחנו תמיד שמחים כשהן איתנו. סעודת האדון התחילה בתהלוכה והבאת ישוע התינוק אל המזבח, ובשירת כבוד לאלוהים לאחר זמן רב שבו ציפנו לרגע המיוחד הזה. לאחר שרובן סיים לקרוא את הבשורה האב איג'ינו והחל את הדרשה מהנבואה (ישעיהו ט', 1-6) וההתגשמות שלה במשיח, על השלום האין סופי שהוא מביא איתו, על כך שמרים ויוסף לא מצאו מקום (לוקאס ב', 1-14) והקביל את זה על רקע המציאות הנוכחית ודימה בין האבוס לבין הלב שלנו. והדגיש את נקודת השיא של רגע הבשורה, שהאל לקח לעצמו גוף מבשר, גוף של תינוק רך שעתידו יהיה להביא את הגאולה המבוטחת לכל העמים והלאומים. בסיום סעודת האדון, החלה סעודה עם הרבה אוכל שחברי הקהילה הכינו ושיתפו אחד עם השנייה, היה ערב מהנה במיוחד מלא בשמחה ואושר. ביום שני בערב נערכה סעודת אדון נוספת שבה הייתה אמנם נוכחות קטנה יותר של חברי קהילה, אך גם היא הייתה מלאה באור ובאושר על כך שישוע בא לעולם. האב איג'ינו הקריא ודרש מהבשורה על פי יוחנן שמביא מספר תיאורים בעלי חשיבות גבוהה עבורנו, והסביר במיוחד על הדבר שנהיה בשר, על הדבר שהיה עם אלוהים מבראשית ועל אור העולם שלעולם לא יובס על ידי החושך. כל אלה סיכמו את חגיגות חג המולד בקהילה שלנו, ואנחנו תמיד מאחלים לעצמנו רגעים טובים שכאלה, של אחדות סביב ישוע המשיח ויחד כקהילה.


קהילה דוברת רוסית בלטרון

כ-50 איש השתתפו במיסת הלילה של חג המולד בלטרון. הליטורגיה השנה נחגגה על ידי האב מיכל, האב אלכסנדר והאב ז'אן לוי בקפלה של קהילת בני האושר (BEATITUDES). לאחר המיסה התקיים כיבוד חגיגי במוזיאון של המנזר. תודה רבה לאח אנטון וקהילת בני האושר.


Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel