סדר העדיפויות השליחי העולמי של המסדר הישועי לעשור הקרוב


הנה סדר העדיפויות השליחי העולמי של המסדר הישועי, אשר אושר על ידי האפיפיור, ופורסם בשבוע החולף על ידי ראש המסדר הישועי האב ארתורו סוסה

בשבוע החולף, ראש המסדר הישועי, האב ארתורו סוסה, פרסם את סדר העדיפויות השליחי העולמי של המסדר הישועי, שאושר על ידי האפיפיור עצמו ופורסם בברכתו. ההעדפות הכלולות בו הן עמודי התווך של פעילות המסדר הישועי בעשור הקרוב. מלבד חשיבותה של פעילות המסדר עצמו בחיי הכנסייה, ניתן ללמוד מהן גם על העדפותיו של האפיפיור בנוגע לפעילותה של הכנסייה כולה בימינו אנו. האפיפיור אף העיר שההעדפות "נמצאות בהרמוניה עם סדר העדיפויות השליחי של הכנסייה". ההעדפות מוצגות באופן הבא: ראשית מתואר מצב העניינים בעולמנו ומולו ניצב "החלום" של אלוהים, האופן בו אלוהים רוצה שבני האדם יחיו, הן ביחסיהם זה עם זה, הן עמו והן עם ביתם המשותף. לאחר מכן מוצגת התגובה המתוכננת של המסדר, האופן בו הוא מתכוון לפעול למימוש החלום של אלוהים בעולמנו כיום. להלן תרגום קצר של ההעדפות, החלום וראשית התגובה. את הפירוט המלא אודות סדר העדיפויות של המסדר הישועי ניתן למצוא בקישור: https://jesuits.global/en/about-us/universal-apostolic-preferences

1. העדפה ראשונה – האבחנה והתרגילים הרוחניים: לסייע לבני האדם למצוא את ישוע וללכת אחריו.

המציאות – פני הדברים: אנחנו מופצצים ללא הרף בדימויים ובאפשרויות וכמעט ולא נותר מקום בו ניתן למצוא את "האני" האמתי שלנו או לאפשר לאלוהים למצוא אותנו. לעתים קרובות, אנחנו לא מכירים ברצונותינו, תשוקותינו ובקריאתנו, או שאנו משתיקים אותם. ללא חכמת הרוח, ניתן לחוש בקלות שאיננו אחראיים לגורלנו, שאנחנו בובות על חוט הנתונות לחסדי הרגע החולף.

החלום של אלוהים: באמצעות האבחנה (discernment), אנו מתחברים ל"אני" העמוק ביותר שלנו, למרחב בו אלוהים מדבר עמנו. האבחנה אינה הכרחית רק כשיש לפתור בעיות כבדות משקל, אלא זהו כלי עבור המאבק להיטיב ללכת אחר האדון מידי יום ביומו ומידי שעה בשעתה. "כִּֽי־תָב֣וֹא חָכְמָ֣ה בְלִבֶּ֑ךָ וְ֝דַ֗עַת לְֽנַפְשְׁךָ֥ יִנְעָֽם׃ מְ֭זִמָּה תִּשְׁמֹ֥ר עָלֶ֗יךָ תְּבוּנָ֥ה תִנְצְרֶֽכָּה" (משלי ב:21-20); "הַחָכְמָה בָּרָה וְלֹא תִבּוֹל לָעַד. נָקֵל לָהּ לְהִגָּלוֹת לְאוֹהֲבֶיהָ וּלְהִמָּצֵא לִמְבַקְּשֶׁיהָ" (חכמת שלמה ו:13).

התגובה שלנו: בעשר השנים הקרובות, אנו רוצים לחלוק עם אחרים את הגילוי המהותי ביותר בחיינו: ישוע המשיח.

2. העדפה שנייה – ללכת עם המודרים: ללכת לצד העניים, הפגיעים, המודרים ומי שהחברה רואה כחסרי-ערך, בשליחות של פיוס וצדק.

המציאות – פני הדברים: אנחנו רואים את הפער בין העשירים לעניים מתרחב ברחבי תבל ואנו שומעים מידי שבוע על מאות הנספים בניסיונם להגיע לבית חדש. מנהיגים פוליטיים הציתו שנאה ובנו חומות בין עשירים לעניים, צעירים ומבוגרים, אלו שנמצאים בביתם ואלה שאולצו להגר. המציאות, בה ילדים נפגעו – גופנית או מינית – נוכחת גם היא בפנינו, במלוא כאבה.

החלום של אלוהים: ישוע סובל ונצלב בקרב עמו ויחד איתו, בייחוד הקטנים שבהם. הוא אוחז בידי המודרים, הנפגעים והפגיעים. הוא אומר להם: "בואו ורשו את המלכות". כולנו בנים לאלוהים. "אַשְׁרֵי הָאֲבֵלִים, כִּי הֵם יְנֻחָמוּ. אַשְׁרֵי הָרְעֵבִים וְהַצְּמֵאִים לְצֶדֶק, כִּי הֵם יִשְׂבָּעוּ. אַשְׁרֵי הָרַחֲמָנִים, כִּי הֵם יְרֻחָמוּ. אַשְׁרֵי בָּרֵי לֵבָב, כִּי הֵם יִרְאוּ אֶת אֱלֹהִים. אַשְׁרֵי רוֹדְפֵי שָׁלוֹם, כִּי בְּנֵי אֱלֹהִים יִקָּרֵאוּ. אַשְׁרֵי הַנִּרְדָּפִים בִּגְלַל הַצֶּדֶק, כִּי לָהֶם מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. אַשְׁרֵיכֶם אִם יְחָרְפוּ וְיִרְדְּפוּ אֶתְכֶם וְיַעֲלִילוּ עֲלֵיכֶם בִּגְלָלִי. שִׂמְחוּ וְגִילוּ, כִּי שְׂכַרְכֶם רַב בַּשָּׁמַיִם; הֲרֵי כָּךְ רָדְפוּ אֶת הַנְּבִיאִים שֶׁהָיוּ לִפְנֵיכֶם." (מתי ה: 4, 11-6); ישוע בבית הכנסת בכפר נחום: "[...] לְבַשֵֹר עֲנָוִים שְׁלָחַנִי, לִקְרֹא לִשְׁבוּיִים דְּרוֹר וּלְעִוְרִים פְּקַח־קוֹחַ" (לוקס ד:18).

התגובה שלנו: אנו רוצים, בראש ובראשונה, את תשובת ליבנו, שמחייה אותנו ועושה אותנו רגישים לסבלות המשיח בקרבנו. הקהילות שלנו רוצות להיות מאירות פנים ופתוחות יותר, ללמוד כיצד לחיות בצורה עמוקה יותר ברוחו של ישוע, רוח מאירת פנים.

3. העדפה שלישית – דאגה לביתנו המשותף: עבודה מעומק הבשורה למען שמירה וחידוש של בריאת האלוהים.

המציאות – פני הדברים: כיום, הבריאה זועקת חזק מאי-פעם, נאנחת וסובלת ברצונה להשתחרר (רומים ח'). המשבר הסביבתי של ימינו פוגע במיוחד בעניים ובפגיעים. נדרשת פעולה דחופה מצד נוצרים וכל אנשי הרצון הטוב. על מדינות ואומות שלמות לחזור בתשובה מבחינה אקולוגית אם ברצוננו להיות שומרים נאמנים של הכוכב המופלא הזה. עוד יש לאל לידנו לשנות את מהלך ההיסטוריה.

החלום של אלוהים: אמונתנו רוצה שישמרו על הבריאה ויחדשו אותה. כתוצאה ממערכת יחסים אישית ומלאת-להט עם ישוע, אורח חיים חדש לגמרי נפתח בפנינו. אנו זוכים לחסד לצאת אל מחוץ לעצמנו (השבח לך, 208). אנו זוכים לכוחות מחודשים לדאוג לזולת ולבריאה (השבח לך, 217). אנו יכולים לחיות מול אופק חדש, לקבל את חזון מלכות האלוהים של ישוע, חזון של עולם מחודש ושונה ושל מערכת אקולוגית בה כולנו אחים ואחיות האחראים זה כלפי זה. "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת־כָּל־אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה־טוֹב מְאֹד וַיְהִי־עֶרֶב וַיְהִי־בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי" (בראשית א:31).

התגובה שלנו: בעת החיונית הזו בתולדות עולמנו, חברת ישוע (הישועים) מתחייבת להענות לקריאת בוראנו בעשר השנים הקרובות.

4. העדפה רביעית – לצעוד עם הצעירים: ללוות את הצעירים ביצירתו של עתיד מלא-תקווה.

המציאות – פני הדברים: הנעורים הם זמן להחלטות מהותיות ותחילת הגשמתם של חלומות. אף על פי כן, צעירים בימינו עומדים בפני אתגרים כבירים: חוסר הוודאות שביחסים בעידן הדיגיטלי, הזדמנויות תעסוקה מתמעטות, התגברותה של האלימות הפוליטית, אפליה ופגיעה בסביבה. כל אלו מקשים עליהם למצוא דרך לבניית יחסים אישיים ומשפחתיים תומכים, שעומדים על יסודות רוחניים וכלכליים איתנים.

החלום של אלוהים: בפגישה עם ישוע, צעירים יכולים למצוא את ההגשמה המלאה ביותר. "אֲנִי בָּאתִי כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ לָהֶם חַיִּים וּבְשֶׁפַע שֶׁיִּהְיוּ לָהֶם" (יוחנן י:10). הסינודוס של שנת 2018 על הצעירים והקריאה מכיר בחשיבות נקודת מבטם של הצעירים. אנו עומדים לצידם. אנו מציצים אל העתיד יחד עמם. אנו הולכים לצידם כדי להבין ולתפוס לאן הרוח מובילה את עולמנו ואת כנסייתנו. "כּוֹרֵעַ אֲנִי עַל בִּרְכַּי לִפְנֵי הָאָב [...] שֶׁיִּתֵּן לָכֶם כֹּחַ, כְּפִי עֹשֶׁר כְּבוֹדוֹ, לְהִתְחַזֵּק עַל־יְדֵי רוּחוֹ בָּאָדָם הַפְּנִימִי שֶׁלָּכֶם [...] לוֹ אֲשֶׁר יָכוֹל לַעֲשׂוֹת יוֹתֵר מִכָּל מַה שֶּׁאָנוּ מְבַקְשִׁים אוֹ מִמַּה שֶּׁעוֹלֶה עַל דַּעְתֵּנוּ, כְּפִי כֹּחוֹ הַפּוֹעֵל בָּנוּ, לוֹ הַכָּבוֹד בַּקְּהִלָּה וּבַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, בְּכָל הַדּוֹרוֹת לְעוֹלָם וָעֶד. אָמֵן." (אפסים ג: 14, 16, 21-20). "תרבות המפגש היא קריאה שמזמינה אותנו להעיז לחיות חלום משותף. כן, חלום גדול, חלום בו לכל אחד יש מקום" (האפיפיור פרנציסקוס ביום הנוער העולמי 2019 בפנמה).

התגובה שלנו: בעידן הדגיטלי, לצעירים אפשרויות כה רבות שמאחדות אותם בצורה שלא נראתה בעבר. אנו רוצים ללכת עמם, להבחין באפשרויות הללו ולמצוא את אלוהים בעומק המציאות. ליווי של צעירים שם אותנו בדרך אל התשובה; הוא דורש מאתנו דרך חיים חדשה בקהילה הישועית, דרך קוהרנטית, אישי, פתוחה ומבשרת יותר.

Support Us Contact Us Vatican News in Hebrew Mass in Hebrew Child Safeguarding Policy


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel