חג של ישוע לבוש הדר (חג היפע או הטרנספיגורציה) – ה-6 באוגוסט


לוציה מהקהילה בירושלים כותבת אודות החג. החג (חג היפע, ההשתנות או הטרנספיגורציה) נוסד על מנת להנציח אירוע שמתואר בשלושת ספרי הבשורה הסינופטיים וכמוכן באיגרת שמעון כיפא (פטרוס) השנייה. בהתקרב זמן ייסוריו ומותו, ישוע התיר לשלושה נבחרים מבין תלמידיו לראות את הדרו.

תולדות החג מאז המאה הרביעית לספירה בשעה שהמלכה הלנה בנתה את הכנסייה של הטרנספיגורציה (היפע/ ההשתנות) על פסגת הר תבור, אשר בגליל, המקום בו המסורת הנוצרית ממקמת את האירוע. כבר במאה החמישית החג היה נפוץ בכנסיות המזרח והיום הוא נחוג כאחד מבין שנים עשר החגים המרכזיים של הכנסייה האורתודוקסית. אולם בכנסיית המערב החג נשאר חג מקומי למשך זמן רב ובמאה ה-15 בלבד החג הפך להיות חג שנחוג בכל מקום. (פה המקום לציין שתופעה זו ממחישה הבדל חשוב בתפיסה בין כנסיות המזרח והמערב. בעוד הכנסייה המערבית מדגישה עד מאוד את ייסוריו של האדון ישוע, לעומתה הכנסייה המזרחית מדגישה את הדרו האלוהי של האדון. המיסטיקנים הגדולים של המזרח, אבות המדבר ואף קדושים כמו סראפים מסרוב, זכו לחסד היפע (הטרנספיגורציה) המכונה "אור התבור", לעומת אלה מהמערב שחישבו את סימני הייסורים של ישוע (ה"סטיגמטה" - הפצעים בבשרו של ישוע שהופיעו בעת ייסוריו וצליבתו) כמתנה נעלה ביותר. אין זה שולי שהמקום הקדוש ביותר בנצרות מכונה במערב "הקבר הקדוש" אולם במזרח אותו המקום מכונה "כנסיית התחייה.


ספרי הבשורה (מתי יז: 1 - 9, מרקוס ט: 2 - 13, לוקס ט: 28 - 36) מתארים את היפע (הטרנספיגורציה) של ישוע כמקביל להתגלות בהר סיני. הר גבוה, ענן המכסה אותו (ראה שמות יט) ושלתוכו נכנסים העדים הנבחרים בשעה שאחרים נשארים מטה ונפרדים (שמות כ:21), חוזים בכבוד האלוהים (שמות כד: 9 - 11), אור גדול, קול האדון מתוך הענן... וכמוכן, השליחים המנומנמים שמתעוררים לפתע על מנת לחזות בכבוד אלוהי ישראל (על פי מסורת מדרשית יהודית, עם ישראל התעורר אף הוא באיחור ופספס את תחילת ההתגלות של האלוהים - וזה אחד הטעמים של המנהג להישאר ערים כל הלילה בחג מתן תורה (שבועות) על מנת להיות מוכנים ומזומנים בעלות השחר.)


כאשר התלמידים מתעוררים, הם רואים את ישוע הקורן באור שאינו מהעולם הזה והוא משוחח עם משה ואליהו - שני הנביאים הגדולים של עם ישראל שאיתם האלוהים דיבר בסיני. עם משה, אלוהים דיבר ב"קולות ברקים וקול שופר הולך וחזק" (שמות יט:16). עם אליהו האלוהים דיבר ב"קול דממה דקה" (מלכים א יט: 11 - 12). כעת האלוהים מדבר איתם בבן האדם.

לשלושת התלמידים הנבחרים האלה הכנסייה ייחדה מקום של כבוד. אולם, אין זה המקום שיעקב ויוחנן ביקשו כשעוד היו מסונוורים מהדרו של ישוע: ביקשו מושבים לימינו ולשמאלו של האדון במלכותו. בקשה זו הרגיזה את שמעון כיפא, שמילא תפקיד של מנהיג, ואת התלמידים האחרים. על שמעון כיפא למלא מקום ראש הכנסייה עלי אדמות. לעומתו יעקב יהיה התלמיד הראשון שימות על קידוש השם. יוחנן יהיה העד האחרון לחייו הארציים של ישוע והוא יפתח את הכנסייה למעמקי החיים המיסטיים. שלושת אלה היו בין הראשונים שנטשו את הכול על מנת ללכת בעקבותיו של ישוע. הם לבדם נבחרו להיות עדים למספר אירועים מיוחדים: הריפוי הראשון בביתו של שמעון כיפא, ריפוי חמתו (מרקוס א: 29 - 31); נס הדייג (לוקס ה: 1 - 11), תחייתה של בתו של יאיר (לוקס ח: 49 - 56), תפילתו של ישוע בגת שמנים (מתי כו: 36 - 46). להם לבדם ניתנת הזכות לראות את ישוע לבוש הדר על מנת לחזק את אמונתם טרם הניסיונות שעוד יבואו.

על הר היפע (הטרנספיגורציה), ניתנת גם לנו התמונה של מלוא הכנסייה ומלוא ההתגלות: משה - התורה, אליהו - הנביאים, השליחים - הברית החדשה, כולם נאספים מסביב לישוע ובישוע. ישראל של הברית הראשונה וישראל של הברית החדשה, יחד עם שמעון כיפא שנבחר על ידי האלוהים מימים ראשונים כדי שמפיו ישמעו הגויים את דבר הבשורה ויאמינו (מעשי השליחים טו:7), כי אכן גם להם נתן אלוהים לחזור בתשובה אלי חיים (מעשי השליחים יא:18). מסביב לישוע, באים יחד גם אלה מהברית הראשונה וגם אלה מהברית החדשה, יחד עם מלוא העושר של המתנות: סמכות ושירות (של שמעון כיפא), המתנה לבשר שמוביל למתנה להעיד ועד לתת חיים על קידוש השם (של יעקב), ההתבוננות המיסטית (של יוחנן). כנסייה של מעלה וכנסייה של מטה. האחדות של האב, הבן ורוח הקודש. בדומה לרגע של הטבילה בירדן, האב מעיד אודות ישוע: "זה בני אהובי אשר חפצתי בו. אליו תשמעון".

לא לכל אחד ניתנת הזכות לעמוד בסיני ולקבל את ההתגלויות האלוהיות. אולם, כאן ועכשיו עלי האדמות: "אליו תשמעון" כי "אין שם אחר נתון לבני אדם תחת השמים ובו עלינו להיוושע" (מעשי השליחים ד:12).

הערה: המילה בעברית "יפע" מתאימה לחג הזה ומשמעה: גם הופעה וגם יופי, הוד והדר ובכן ניתן לכנות את החג הזה "חג היפע" בעברית.


לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel