פסח, שבועות וסוכות במסורות היהודית והנוצרית


לוחות המועדים היהודי והנוצרי נובעים מהמקורות בתורת משה. אולם, חוגגים את החגים באופן שונה במסורות אשר התפתחו. האב דוד סוקר את שלוש הרגלים בכתובים ובצורותיהם העכשוויים בכנסייה ובקרב עם ישראל.

passover shavuot sukkotבתורה, שלושת הרגלים מוזכרים פעמים רבות (ראה שמות כג:14 – 19, לד:18 -26, ויקרא כג:1 – 43, במדבר כח – כט, דברים טז:1 – 17). פסח הוא חג האביב אשר מנציח כמוכן את יציאת מצרים. שבועות הוא חג הביכורים. סוכות הוא חג הקציר (האסיף) וספר ויקרא מדגיש שהחג מנציח את זיכרון ארבעים שנות הליכה במדבר כשעם ישראל שכן בסוכות (כגד:43). החגים בתורה הם בעיקר חקלאיים והמצוות מצוות על עט ישראל לבוא לבית המקדש ולהקריב את הקרבנות הנחוצים.

בהתפתחותה של המסורת היהודית בתקופת המקראית והבתר-מקראית אף ייחסו לחגים משמעויות חדשות. היום, בקרב העם היהודי, פסח הוא בעיקר החג המנציח את יציאת מצרים ומציינים אותו בליל הסדר, ליטורגיה המתנהלת בבית, מסביב לשולחן האוכל יחד עם כל בני המשפחה. אוכלים מצות במהלך שבעת ימי החג (ושמונה בארצות התפוצות). גם חג השבועות התפתח ובתקופת חז"ל קישרו את חג הביכורים עם חג המציין את מתן התורה במעמד הר סיני. חג סוכות מנציח את זיכרון תקופת המדבר במהלך ארבעים שנה והיהודים בונים היום סוכות ובהן אוכלים את ארוחותיהם ואף לעיתים ישנים בהן במהלך שבעת ימי החג (ושמונה ימים בארצות התפוצות). במסורת המקראית המאוחרת, חג הסוכות הפך להיות גם חג משיחי, המצביע על התכנסות אומות העולם בעלייתם אל ירושלים לעבוד את אלוהי ישראל (ראה זכריה יד).

ישוע, היהודי מנצרת, שמר על מצוות התורה וחגג את חגי עמו כפי שעשו אחיו היהודים בזמנו. שלושת הרגלים בתורה הם עומדים במקור לוח החגים גם בנצרות. פסח ופסחא קשורים בקשרים רבים ואינטימיים. ישוע עלה לירושלים בזמן הפסח וסעודתו האחרונה עם תלמידיו היא סעודת פסח על פי ספרי הבשורה הסינופטיים (מתי, מרקוס ולוקס). קרבן שה הפסח קשור קשר הדוק עם מותו על הצלב (בייחוד בספר הבשורה על פי יוחנן). כפי שהאלוהים הוציא את עמו מעבדות, כך ישוע מוציא את תלמידיו מעבדות המוות והחטא.

חג השבועות מהווה הרקע המפורש למתן רוח הקודש חמישים יום לאחר תחייתו של ישוע בספר מעשי השליחים. ההמון מחוץ לחדר שבו התכנסו התלמידים היה המון רב של יהודים אשר עלו לירושלים לחג. רוח הקודש ניתנת כביכורי חייו, מותו ותחייתו של ישוע.

חג הסוכות הוא חג האסיף בסוף העונה ומשמעו המשיחי מתקיים בישוע אשר מכנס את כל המאמינים מאומות העולם יחד עם אלה מהעם היהודי בגוף אחד, הכנסייה. ייתכן וישנו קשר בין חג הסוכות היהודי והחג הנוצרי של תפארת הצלב (לפירוט ראה כאן).

בהרהורינו במורשת המשותפת ליהודים ונוצרים אנו מגלים עד כמה יהודים ונוצרים חולקים מסורת משותפת.

לעזור לנו צור קשר ותיקן ניוז בעברית להקשיב לסעודת האדון לשמור על בטחון הילדים


© 2020 Saint James Vicariate for Hebrew Speaking Catholics in Israel